De blik van Sjtass op het paasweekend van Geuldal 4

4de elftal
Geschreven op vrijdag 14 april 2023 16:50 door Milan Stassen.

Met Pasen vieren we dat Jezus Christus herrezen is uit zijn graf. Na zijn herrijzenis kon hij niet meer over water lopen, hij had gaten in zijn voeten.

In het Paasweekend kwam Geuldal 4 tweemaal in actie. ’s Zaterdags op bezoek bij koploper RKVVM 3 en Paasmaandag thuis in Sjin tegen RKMVC 4. Twee krakende derby’s in de kelderklasse van het Heuvelland. Ongekende passie, klasse en strijdlust.

Op het kunstgras in Margraten kreeg Geuldal aanvaller Ricky van Weersch uit Wijlre binnen vijf minuten al een reprimande van leidsman Stefan, onder de oud-Sophianumleerlingen beter bekend als Pröpke. De roodhemden (Margraten) vielen aan en domineerden, maar het duurde lang voordat zij via een penalty op voorsprong kwamen. Geuldal kwam daarna iets meer aan voetballen toe en creëerde enkele kansjes. Voor Margraten was het even billenknijpen. Alles stond op het spel voor de koploper. Geuldal had daartegenover niets te verliezen en kreeg zelfs ruimte. Een kansrijke doelpoging bleef echter uit.

Na rust wisten de withemden (RKVVM had in de rust van tenue gewisseld, dit heb ik nog nooit meegemaakt) nogmaals twee keer te scoren. De 3-0 werd uiteindelijk binnengeschoten, tevens vanaf 11 meter. Ik zou me schamen als ik koploper was en ik kon tegen de nummer 10 op de ranglijst – met meer dan 40 tegendoelpunten – maar drie keer scoren, waaronder twee keer uit een strafschop. Daarnaast is het betreurenswaardig dat de tegenstander (Geuldal dus) aan voetballen toekwam en kansen creëerde met twee middenvelders, waarvan er één 56 jaar was en één Korsakov heeft en geen bril op had. Er is een kans dat RKVVM komende zondag in Wijlre kampioen wordt. De rood-withemden mogen hun borst nat maken.

Ondanks het geflatteerde 3-0 verlies ging Geuldal met opgeheven hoofd de thuiswedstrijd in tegen RKMVC. MVC stond 4e op de ranglijst, maar dat zei niets. Hier viel iets te halen. Trainer André voelde het aan zijn water. De aanval werd nu gezocht via combinaties in plaats van de lange bal. Jeroen – met een kater uit Wenen – speelde hier een belangrijke rol in. Bal aannemen, opendraaien, en door passen. Het is niet moeilijk. Op deze manier wist Geuldal dan ook twee keer te scoren.

Toen de knullige 2-2 tergend langzaam het net in rolde was de teleurstelling bij Christian Smeets groot. Zijn gelaatstrekkingen beeldden uit alsof hij de jackpot op één cijfer na had verloren.

Met opgeheven hoofd zocht Geuldal opnieuw de aanval. Laatkomer (onacceptabel) Johnny Smeets kreeg een royaal aantal minuten als aanvoerder en legde een vrije trap panklaar neer voor de mondige Ricky van Weersch. Laatstgenoemde scoorde de 3-2. Mechelen had echter geen tien minuten nodig of het stond weer 3-3. Christian Smeets trok hetzelfde gezicht als de monnik uit de Da Vinci Code, zichzelf hatend voor een tegendoelpunt (terwijl God en hijzelf er niets mee te maken hadden). Scheidsrechter Marcel Maessen (1967) floot een voortreffelijke wedstrijd. Hij trapte niet in de sjmiegtige opmerkingen van de Geuldal middenvelders. 3-3 was een terechte uitslag en Geuldal wist eindelijk weer het net te vinden.

Margraten is gewaarschuwd. In het Geuldal gaat het er anders aan toe dan in het Mergelland. Hier is geen kunstgras. Hier heeft René Smeets níet op een deur geschreven in lokaal 3. Hier zijn scheenbeschermers belangrijk. Ik kijk er naar uit.

Milan Stassen