De blik van Sjtass op SCG 2 uit

2de elftal
Geschreven op maandag 26 februari 2024 10:33 door Milan Stassen.

Zaterdagmiddag ging ik op pad voor Dagblad De Limburger. Ik schreef een serieus en kritisch artikel over het dameselftal van Bekkerveld. De meiden gingen voor de twaalfde wedstrijd op rij de boot in. Deze keer werd er verloren met 0-3 van Oranje Nassau uit Groningen. Lees het artikel hier of in de krant van 26-2-24.

Als gastspeler mocht ik met een paar andere mannen van ‘t derde zondagochtend naar Gronsveld reizen om Geuldal 2 uit te helpen. De motor van het befaamde kampioenselftal maakt tegenwoordig minder toeren. Een paar smaakmakers vertrokken na het topseizoen 2021-2022, er werden geen wedstrijdverslagen meer geschreven en er werd een nieuwe trainer aangesteld die onverhoopt niet met alle spelers door een deur kon. Maar na deze dip lijkt Geuldal 2 haar zaakjes weer op orde te hebben. Voor het eerst sinds lange tijd werd er gewonnen. De uithelpers van Geuldal 3 konden extra meegenieten van de overwinning, zij wonnen dit seizoen namelijk pas één keer. SCG 2 delfde het onderspit. Het werd maar liefst 1-4.

In Gronsveld scheen de zon en om 11:00 uur werd in het heerlijke voetbalweer afgetrapt. Zelf begon ik als bankzitter en dat was maar goed ook. De haat-liefde relatie met mijn lever eiste tijdens de warming-up al bijna zijn tol bij het laatste sprintje, want zaterdag werd er snel en veel gedronken.

Na een kwartiertje voetballen (een zeer slordige openingsfase waarin SCG verzuimde om op voorsprong te komen) was het grote moment, de invalbeurt, aangebroken en moest ik de niet-fitte Luvic Marcus aflossen als voorstopper. Ik hield stand in de verdediging samen met oudgedienden Jeffrey, Stan, Niels en de Geuldal 2-rechtsback-sinds-jaar-en-dag Mitchel Franken. Laatstgenoemde speelde zoals altijd weer een prima pot.

Yannick Meertens wist na het slechte eerste kwartier de score te openen. Een-op-een ging hij door op de SCG-keeper, die al heel vroeg de verkeerde hoek koos. Kort daarna gaf Dave van den Berg de bal mee aan Ricky van Weersch uit Wijlre (allebei Geuldal 3). Ricky gaf een goede voorzet met zijn blauwe linker op Denys Smeets. Denys controleerde de bal en scoorde geduldig.

Door de royale 0-2 voorsprong waren enkele spelers minder alert geworden. Keeper Luuk speelde af en toe een paar ballen in alsof hij zaterdagnacht op stap was geweest. Ik weet hoe Luuk zich voelde, want mijn ballen gingen ook alle kanten op. De aanvallers van SCG mogen zich diep schamen dat zij dat geklungel achterin nooit hebben afgestraft. Vlak voor rust kreeg Denys Smeets nog een cadeautje (onze aanvallers straften persoonlijke fouten wel af) en de 0-3 was een feit. Een 0-3 ruststand was twee jaar geleden normaal, tegenwoordig is het zeldzaam. De tegenstander was na rust gebrand om te scoren en deed dit ook vrij snel in de tweede helft.

Na de 1-3 gebeurde er iets waar u bij moet zijn geweest om het te geloven. VVD-raadslid van gemeente Valkenburg aan de Geul, Waterrat, schutter van Schutterij st. Mauritius Strucht, Schin op Geul man in hart en nieren, én keeper van Geuldal 3 (!) Chris Schrouff, werd als veldspeler het veld in gebracht door trainer Henk Bemelmans. Hoewel ik totaal geen vertrouwen had in deze wissel (sorry Chris, maar ik heb je al maanden niet op de training gezien), speelde Chris een prima pot als linksbuiten. Het iele keepertje was getransformeerd naar een potige buitenspeler. De verdediging van SCG kreeg maar geen grip op Schrouff. Chris is politiek correct en zeer overtuigend, want hij naaide een SCG-speler een gele kaart aan na een overtreding waarbij Chris zelf theatraal naar de grond ging. Toen SCG later met 9 man kwam te staan door een tweede gele kaart, was het een kwestie van tijd voor Geuldal om de wedstrijd definitief in het slot te gooien.

Zilverrug Jeffrey gaf een perfecte voorzet op Joeri Simons (oud-Geuldal 3) en hij kopte goed raak. Smeets en ik gingen in de laatste minuten met kramp ’’de wei af’’ en de scheidsrechter maakte er een einde aan. De overwinning was een feit.

In het kleedlokaal kregen wij een heerlijke schotel bier en gingen we door met waar we zaterdagnacht gebleven waren. Sinds mijn studententijd dronk ik zelfs voor het eerst weer een glas bier tijdens het douchen. En dat, beste lezers, voelt pas echt goed.

Milan Stassen