De blik van Sjtass op Scharn 6 thuis

2de elftal
Geschreven op maandag 8 november 2021 13:42 door Milan Stassen.

Treinreis SOG – Nijmegen

Het tweede elftal had vanochtend in het rusitge Schin op Geul een schamel aantal (9) senioren en maar liefst 3 spelers moeten lenen van de A-jeugd. We hadden één wissel en die was te laat, dat heeft hij van zijn vader. Toch stel ik het zeer op prijs dat Sjors Huntjens het team is komen redden vandaag. Zonder hem hadden we geen wissels en ik vraag me af hoe de wedstrijd er dan had uitgezien. De zeldzame mentaliteit om tóch te komen en de spelers niet in de steek te laten heeft Sjors óók van zijn vader.

Wedstrijden van Geuldal 2 zijn net zoals de wedstrijden van NEC: zonder publiek. De zijlijn bij Geuldal 2 is vrijwel helemaal leeg. Een enkele vader komt naar zijn verloren zoon kijken, maar voor de rest is er geen kip te bekennen. En maar beter ook, want van het geschravel van vandaag was niemand blij geworden. Ik wil overigens vermelden dat de lege zijlijn niets met de nieuwe corona-maatregelen te maken heeft. Er komt niemand op het voetballen af omdat mensen wel betere dingen te doen hebben op een zondag (zoals de mannen van Limbo-Expres prima verwoorden: wij hebben het allemaal druk, druk, druk en voor niets en niemand tijd), en Schin op Geul niet meer zo booming is als in de Wederopbouwperiode.

Geuldal begon wat sterker dan haar tegenstander aan de wedstrijd en na een kwartiertje voetballen gaf Niels met zijn nieuwe zwarte linkerschoen een precieze steekbal op Ivo Habets. Deze krulde de bal langs de keeper en scoorde de prachtige 1-0. Niet veel later speelde Scharn een aanval slim uit en zette de Maastrichtenaren hun spits één op één vrij voor de keeper. In de korte hoek maakte de Sjeng het af en het stond 1-1. Nog voor rust kwam de bal uit een vrije trap bij Collin Heijnens terecht en hij scoorde de 2-1. Niet veel later maakte een verdediger van Scharn ongelukkig hands en scoorde Niels met zijn nieuwe zwarte rechterschoen de penalty. Met een 3-1 stand gingen we het kleedlokaal in.

Trainer Henk vond het spel niet om aan te zien en daar gaf ik hem groot gelijk in. Na rust vlagde ervaren grensrechter Ger voor buitenspel, maar daar gaf de goed-fluitende scheids uit Beek helaas geen gehoor aan. Scharn kwam terug tot 3-2. Een kleine tien minuten later gebeurde hetzelfde aan de andere kant. Geuldal speelde een aanval mooi uit en ik weet niet wie er scoorde – zal wel Victor of Ivo geweest zijn – het stond in ieder geval 4-2. De wedstrijd was bar en bar slecht. Het was abominabel. Een bal overspelen lukte niet – laat staan over de grond spelen – en veel duels werden verloren. Toch wist Geuldal productief te zijn met haar kansen, waar dat vorige week wel anders was.

Wilt u weten hoe ik zelf heb gespeeld? Of zoekt u nog werk? Bel Niels Bemelmans maar (06-51429292). Tijdens de wedstrijd schold hij mijn hele huid vol. En terecht, want ik leverde minimaal 9 van de 10 ballen in. Mijn spel was tenenkrommend. Zoals die vreselijke Absalem van Roda JC vorig seizoen: een linksback die uitziet als de Messias, maar écht alles fout doet.

Beeld u zich de allerslechtste voetballer in die Struchter Boys of SV Geuldal ooit gehad heeft, zo speelde ik vandaag ook. Echter, dat kan gebeuren. Ik heb mijn best gedaan, al was dat niet echt te zien. Maar door de weinige wissels was de trainer genoodzaakt om zijn slechtste spelers vandaag toch op het veld te laten staan. We hadden een prima scheids uit Beek en Ger Knops heeft de hele wedstrijd gevlagd. Geweldig dat Ger, die bijna 50 jaar geleden mijn vader floot op de jeugd, nog steeds als arbiter op het veld te vinden is. Bij deze wil ik hem oprecht bedanken voor alle uren fluiten, vlaggen en inzet die hij getoond heeft afgelopen jaren.

Ook leuk dit weekend was het nationale nieuws dat meneer en mevrouw Eggen, waar ik jarenlang mee in de straat heb gewoond, eindelijk konden terugkeren in hun huisje dat in juli overstroomd was. Op het lokale nieuws zag ik een ander verenigingsmens, dhr. Bisschops, een bloemetje ontvangen voor zijn inzet in verschillende verenigingen en samenwerkingsverbanden in Schin op Geul en omstreken. Een bos bloemen die meer dan terecht is.

De volgende twee wedstrijden van Geuldal 2 zijn doordeweeks ingepland op dagen dat ik verplichtingen heb in Nijmegen. Ik denk dat na mijn prestatie van vandaag niemand dat erg vindt. Eerst maar eens op teamweekend. Ik heb geen geld voor dat teamweekend en ik twijfel over mijn eigen enthousiasme. Maar goed, het zal wel leuk worden. We zullen het zien.

Milan Stassen