De blik van Sjtass op Vijlen 2 uit

2de elftal
Geschreven op maandag 22 november 2021 17:54 door Ralph Souren.

Nijmegen, 21-11-2021

Vandaag stond voor Geuldal 2 een kraker in en tegen Vijlen op het programma. In Vijlen wordt altijd hoog gevoetbald, het hoogst in de regio. Zo hoog dat zij waarschijnlijk geen last hebben gehad van de overstroomde Geul afgelopen zomer. Als ik bij Rooms Katholieke Voetbal Vereniging Vijlen het terrein op loop wordt mijn ziel geteisterd door een herinnering uit een ver verleden. Ofschoon ik er altijd prettige wedstrijden heb gespeeld, blijft mij een wederwaardigheid uit 2014 bij waarbij mijn voetbalcarrière op een eigenaardige wijze aan diggelen is geslagen, al zijn dat memoires voor een ander geschrift (op verzoek).

Ondanks dat het gevallen kabinet over is gegaan tot nieuwe maatregelen waarbij professionele- én amateurclubs geen publiek meer mogen ontvangen, maakt dat voor SV Geuldal 2 niets uit. Er komt immers nooit iemand kijken. De enige toeschouwers vandaag waren de bankzitters. We genoten van zes wissels, zie afbeelding 1: Caubo met kleine oogjes; Heijnens met een heus carnavalshumeur; een levensmoeë Frissen; 25 jaar jeugd-jubilaris Smeets; een liederlijke Franken die zijn basisplaats moest afstaan aan een neefje die zich ook nog eens verslapen had; en Sjièper, nog niet wakker en zeker niet fit.

Afbeelding 1: voor de eerste keer een volle bank bij SV Geuldal 2 dit seizoen. Helaas ging ditmaal kwantiteit boven kwaliteit…

De rood-oranje spelers begonnen alert, geconcentreerd en fel aan de ontmoeting en kwamen dadelijk op voorsprong via een doelpunt van Nils Adang. Geuldal creëerde via beide flanken veel kansen, al wisten de spelers na de vroege voorsprong het net niet meer gauw te vinden. De ballen gingen voor- en overlangs, of eindigden in de handen van de matige keeper. Het middenveld onderschepte daarentegen vrijwel alle ballen van de Vijlense achterhoede en de Geuldalse achterhoede versperde de weg voor de rappe aanvallers in het groen-wit. Het is dat keeper Luuk handschoenen aanhad, anders kon hij shaggies gaan rollen gedurende de gehele eerste helft.

Vlak voor rust wist Geuldal toch nog de 0-2 te maken. Met een zekere mate van gelijkmoedigheid legde Yannick de bal na een mooie combinatie terug op Rien, welke een prima voorzet gaf op Denys Smeets. Met al zijn ervaring uit de jeugd nam Denys bedaard de bal aan en legde deze rustig in het netje. Met de 0-2 stand gingen we theedrinken.

De tweede helft was Geuldal een stuk onachtzamer, waardoor Vijlen een paar grote kansen kreeg op de 1-2 en de 2-2. Deze doelpunten bleven echter uit door goed keepwerk en een knappe redding door aanvoerder Niels met een sliding op de achterlijn. Ofschoon de spelers van Geuldal de tweede helft overijld te moeilijke combinaties zochten, waren zij toch de ploeg die het net vonden. Geuldal maakte de 0-3, 0-4, 0-5 en 0-6 door doelpunten van respectievelijk Nils, nogmaals Nils, Ivo (koempel) en Roy (koempel). Het zieltogende Vijlen kwam, ondanks hun goede begin van de tweede helft, niet meer aan voetballen toe en werd allerwegen gepasseerd door het middenveld en de wing-backs van Geuldal.

Ondanks de ruime voorsprong bleef Niels heidense filippica’s geven aan redelijk presterende medespelers. Ik zal niet de enige zijn die zich aan het tergende gelamenteer van hem stoorde. De gezette aanvoerder liet zich uiteindelijk ook maar wisselen, waardoor ik hautain van de Dux Bellorum status kon genieten gedurende de laatste tien minuten.

Het deed ons deugd om nog een keer bij een écht ouderwetste kantine naar binnen te stappen na afloop van de wedstrijd. Leuk dat kleine dorpjes als Vijlen en Partij nog een eigen zelfstandige voetbalclub hebben – weliswaar alleen met een eerste en tweede elftal – dat in de vijfde klasse kan meedraaien.
Geuldal 2 nam 3 belangrijke punten mee op deze koude zondagmorgen in het hooggelegen kerkdorpje. Door de vele overwinningen is Geuldal na gunstig puntverlies van het Hulsbergvriendenteampje naar de tweede plaats geklommen op de ranglijst. Het kan nog een leuk en interessant seizoen worden. Volgende week staat voor Geuldal de kraker tegen WDZ op het programma. Een thuiswedstrijd waar veel op het spel staat tegen een gewaagde tegenstander.

Ik kijk ernaar uit.

Milan Stassen