De blik van Sjtass op WDZ 3 thuis

2de elftal
Geschreven op maandag 29 november 2021 10:39 door Milan Stassen.

Treinreis SOG – Nijmegen 28-11-2021

Met Geuldal 2 (en daarvoor met Struchter Boys 2) speelde ik afgelopen jaren in de competities altijd tegen WDZ 5. Die ploeg, getekend door potige gasten met houten benen en een niet al te beste techniek, is nooit echt goed geweest. Toch heb ik nooit van WDZ 5 gewonnen. Het maakt niet uit hoe, maar WDZ 5 wist altijd linksom of rechtsom de drie punten mee naar Bocholtz te nemen. Vandaag stond voor Geuldal 2 een thuiswedstrijd in Wijlre tegen het derde van WDZ op het programma. Deze gasten waren niet potig, hadden geen houten benen en een redelijke techniek. Ik hield mijn hart dan ook vast, zeker toen ik op de presentielijst géén aanvoerder Niels, reserve-aanvoerder Stan of Koempel Roy zag staan.

Al ongeveer 8 jaar lang speel ik ‘’thuis’’ wedstrijden in Wijlre, desondanks voelt het voor mij persoonlijk nog steeds als een uitwedstrijd omdat ik niet te voet naar het complex kan gaan. Het is te ver lopen vanuit Nijmegen. We genoten van een KNVB-scheidsrechter, waardoor
het thuisvoordeel er voor mij helemaal niet in zat vandaag. Ik klampte mij vast aan het feit dat bij winst Geuldal de koppositie in de competitie kon overnemen. Ook kreeg ik extra motivatie omdat dit wel eens de laatste wedstrijd voor een lockdown kon zijn. Een lange rustperiode ingaan met een overwinning voelt beter dan de schoffelpartij tegen SCG 2 in oktober 2020, die in een onterechte 2-2 eindigde en waar ik ook nog eens geblesseerd raakte. De competitie werd daarna helaas geannuleerd.

Toen de scheids wilde beginnen hadden we geen bal. 2 minuten later, toen iedereen inmiddels afgekoeld was, kon de scheids het startsignaal geven. Geuldal begon sterk met een drie-mans achterhoede. Veteraan Jeffrey stond laatste man, Chris Adang rechtsback en de dux bellorum (ondergetekende) linksback. Onze jonge ploeg won veel duels en creëerde daardoor een aantal kansen. Rien gaf een fraaie voorzet op doelpuntenmachine Nils Adang, hij scoorde uit een goed schot de 1-0 na een kwartier spelen. Weer een kwartier later kreeg Nils een puike steekbal van middenvelder Ghian en scoorde ook de 2-0. Zoals veel wedstrijden dit seizoen gingen we met een 2-0 voorsprong thee (sportdrank) drinken.

Na rust, waar we iedere wedstrijd proberen de tegenstander te overrompelen, kregen we vandaag onverhoopt de 2-1 tegen voor de verandering. WDZ speelde een aanval goed uit en ook keeper Luuk wist het schot van de Bocholtzenaar niet te keren. Toen de baldadige Mitchel Franken vlak daarna een onnodige gele kaart kreeg voor het wegschoppen van de bal na een dubieuze beslissing van de scheidsrechter, betekende dat ook dat hij 10 minuten in de dug-out kon gaan afkoelen.

Normaal is het zo dat als je 2-0 voorstaat en de tegenstander maakt vlak na rust de 2-1, en je eigen team komt ook nog eens met 10 man te staan, dan ligt het initiatief bij de tegenstander. Dat was vandaag echter niet het geval. Het tegendoelpunt deed ons niks en Geuldal ging met 10 man slim over op het geven van lange ballen. Loper Toon Schepers (Tuèn van de Sjièper) wist noest een aantal lange ballen op te vangen en zijn inzet werd beloond met een doelpunt. Hij tikte de bal langs de keeper en begon veel te vroeg met juichen. Een verdediger in het zwart-wit wist met een sliding namelijk nog net de bal op de lijn te redden. Met zijn reuzestappen was Toon echter eerder bij de tweede bal en hij schoot deze – nu wel raak – in het zijnet. Het had niet veel gescheeld of de bal was voorlangs gegaan. Op andere manieren kan Toon makkelijker scoren. Fijn dat het dit seizoen af en toe ook bij het voetballen lukt.

Ook verloren zoon Mika Muijrers, die dit seizoen weer regelmatig op de wei te vinden is, kwam sinds de A-jeugd weer aan scoren toe. Toen ik met der Verräter van de tegenstander – waar ik in 2015 op de jeugd met Geuldal-B1 het kampioenschap vierde – stond te auwhoeren aan de andere kant van het veld, scoorde Mika met een pisballetje de 4-1. De details ontgingen mij maar het is fijn dat die jongen weer gescoord heeft.

De prima pot van de Geuldallers/ Geuldalianen/ Geuldalezen/ Geullers/ Dallers heeft geleid tot de koppositie in de 5e reserveklasse. Het voelt goed om weer eens koploper te zijn. Voor het tweede elftal van Geuldal is dit de sterkste seizoensstart in de clubhistorie. Mocht er volgende week nog gevoetbald worden – ik zie het somber in – dan staat de kraker tegen roeë-jrung op het programma. Ik heb het woordenboek in mijn Fußbaltasche laten zitten, daar ik die volgende week weer nodig heb. Ich freue mich darauf.

Milan Stassen