EK Pool: de groepsfase in cijfers

Geschreven op donderdag 24 juni 2021 11:22 door Ralph Souren.

Met twee prachtige wedstrijden in groep F sloot de groepsfase van het EK zich gister af.  De eerste 36 wedstrijden zitten erop, nog 15 te gaan!

Ook de ranglijst van de EK Pool van SV Geuldal begint langzaam vorm te krijgen, een actuele stand is hier te zien.

Nu de eerste fase van het toernooi voorbij is kunnen we al een beetje terug kijken, wie scoorde het beste in de groepsfase? Dit is de groepsfase in cijfers!

Arno Smeets koning van de groepsfase

Arno Smeets kroont zich tot de koning van de groepsfase. Na een moeizaam begin in de eerste drie wedstrijden (slechts 2 punten) was het de correcte voorspelling van België - Rusland die Arno hoop gaf. Beetje bij beetje smokkelde Arno de punten vervolgens binnen, echter op 17 en 18 juni deelde hij een mokerslag uit: achter elkaar voorspelde hij Denemarken - België, Nederland - Oostenrijk, Zweden - Slowakije én Kroatië - Tsjechië helemaal goed!

Peter van den Dungen volgt Arno echter op de voet, met slechts twee punten minder pakt hij in de groepsfase een zilveren plak. Rene Smeets en Scott Caubo delen de derde plek en gaan ook met goede moed de knock-outfase in.

Bijna een kwart wedstrijden goed voorspeld

Zeer verassend is het natuurlijk niet dat Arno ook bovenaan staat in de ranglijst met 100% scores. Deze koppositie moet hij echter delen... met Scott Caubo! Beide heren voorspelde 8 van de 36 wedstrijden goed: een scoringspercentage van dik 22%!

Voor Marthyn Packbier is deze ranglijst echter minder rooskleurig, als enige voorspelde hij geen enkele wedstrijd goed.

Erg voorspelbaar, niet voorspelbaar

Iedere deelnemer kon op veel manieren punten scoren bij een wedstrijd. Het correcte aantal doelpunten van slechts één team leverde je al een puntje op. Hierdoor werden bij elke wedstrijd punten verdeeld, en dat is zeker goed voor Hongarije - Frankrijk (1-1). Een gelijkspel zag namelijk niemand van te voren zitten. In totaal pakten bij deze wedstrijd slechts 9 deelnemers één puntje doordat ze het doelpunten aantal van een van de twee teams goed hadden. Deze wedstrijd staat dan ook stijf onderaan in de ranglijst.

Macedonië - Nederland (0-3) daarentegen was een wedstrijd die een minder verrassende score opleverde. In totaal werden 205 punten bij deze wedstrijd toegekend! 18 deelnemers pakten zelfs de volledige buit bij deze match. Dat 18 deelnemers het helemaal goed hadden is echter dan weer geen record... Zweden - Slowakije en Finland - België werden allebei 19 keer goed voorspeld.

Teamwinnaars

Natuurlijk wilt iedereen graag het algemene klassement winnen. Maar deze eer is slechts aan een iemand toe te kennen. Mocht jij dat niet zijn, dan maak je nog altijd kans om de beste van het team te worden! In totaal schreven zich van 9 teams deelnemers in en is er een fan categorie. Bij de 7x7 (Hugo van Wersch), JO14 (Maurice Coumans) en JO11 (Joep van den Dungen) zijn de winnaars echter al bekend, bij deze teams doet namelijk maar een persoon mee.

Wie wordt Europees Kampioen?

Tsja, wie zal het zeggen? Als het aan de koning van de groepsfase Arno ligt zullen de Belgen op 11 juli de beker in de lucht tillen, 12% van de deelnemers is het hier mee eens. Toch zijn de Fransen een grotere favoriet volgens de deelnemers, 44% zegt dat zij Europees Kampioen worden.

Sofie Coumans (Polen), Kevin Bartels, Yannick Meertens en Roos Prickarts (Turkije) kunnen de tien extra punten in ieder geval vergeten; hun Europees Kampioen is al uitgeschakeld.

De spanning zal de komende weken alleen maar groeien en wie weet staat Oranje 11 juli met de beker in de hand!

De spanning van de EK Pool zal niet minder worden, deze volg je helemaal via svgeuldal.nl/EK

Foto: vitleo - stock.adobe.com