Inclusief Sporten: G-voetbal bij SV Geuldal

Geschreven op vrijdag 1 oktober 2021 11:49 door Ralph Souren.

Het sportakkoord Heuvelland in Beweging zet in op inclusief sporten en bewegen. Iedereen, ongeacht lichamelijke of geestelijke conditie, moet de mogelijkheid hebben om te sporten en bewegen. SV Geuldal, supporter van het Sportakkoord Heuvelland in Beweging, biedt ruimte voor G-sporters. De Club, die ook deelneemt aan het kernteam ‘Vitaal Verenigen’, kijkt terug op een geslaagde clinic G-voetbal.

Veel mensen denken dat G-voetbal alleen is voor kinderen met het syndroom van Down, legt Gianni Baggen, een van de kartrekkers van het initiatief, uit. Maar dat is een misvatting, G-voetbal is bedoeld voor iedereen met een beperking waardoor hij of zij in de reguliere voetbalteams niet mee kan komen. Een van deze kinderen is Gianni’s zoon. Hij voetbalde via Adelante om de week in de Soccer Arena. Gianni ziet zo zelf wat de trainingen voor effect hebben. “Het is fantastisch om te zien wat bewegen, buiten zijn en de sociale contacten doen. Want niet alleen de lichamelijke gezondheid, maar zeker ook het sociale aspect is voor deze doelgroep heel belangrijk”.

In het Heuvelland is het aanbod voor deze sporters nog nihil en met de clinic wilde SV Geuldal hier verandering in brengen. Afgelopen zaterdag proefden 11 meiden en jongens aan de sport. “De spelers hebben enorm hun best gedaan”, vertelt Gianni. “Zij, maar zeker ook de ouders en wij als vrijwilligers kijken terug op een hele geslaagde middag!” Het blijft dan ook niet bij deze clinic. Vanaf 5 oktober biedt de club 3 maanden lang wekelijks een gratis training aan voor deze doelgroep. Elke dinsdag van 18.30 tot 19.45 uur wordt er getraind op de voetbalvelden van SV Geuldal. “We gaan er vanuit dat de opkomst goed blijft. Na die periode willen we dan een blijvend team vormen”.

Meer informatie over de trainingen? Neem contact op met Gianni Baggen via 06 127 710 50 of g-voetbal@svgeuldal.nl.

Tekst: Heuvelland in Beweging