Tweede bekerronde hoogst haalbare voor de dames

Algemeen Archief – 2016/’17
Geschreven op dinsdag 25 oktober 2016 14:46 door Ralph Souren.

Op 23 oktober 2016 stond de tweede ronde beker op het programma tegen de dames van de studentenvereniging DBSV VR2. Deze wedstrijd verdient een uitleg vooraf omdat er volgens heel Geuldal vooraf al sprake was van pure competitievervalsing. DBSV heeft 2 damesteams. Het eerste team komt uit in de 4e klasse. Het tweede team komt uit in de 6e klasse waar ook de dames van Geuldal spelen. DBSV doet met haar dames 1 team niet mee in het bekertoernooi van de 4e klasse. DBSV speelt echter wel mee met het tweede elftal in het bekertoernooi van de 6e klasse. DBSV speelt echter met de dames van het eerste elftal de bekerwedstrijden voor het tweede elftal. Zo kwam het dat we in vier weken tijd twee keer tegen DBSV vr2 speelde echter twee keer een volledig ander elftal troffen. Onze mening is dat als men fair play wil spelen de vereniging altijd moet kiezen om zo hoog mogelijk te voetballen en het hoogst aangeschreven team in moet schrijven in de beker. Wij vinden erg jammer dat DBSV dit niet doet en dat de KNVB dit toestaat.

Wij begonnen de wedstrijd tegen deze vierde klasser sterk. We speelde goed samen en gingen voor elkaar door het vuur. De eerste kleine kansen waren dan ook voor Geuldal maar werden niet benut. In de tiende minuut kreeg de links buiten van DBSV de bal. Deze dame hoort op een veel hoger niveau te spelen en dat was ook zichtbaar hoe ze drie dames van Geuldal passeerde en hard raak schoot in de korte hoek. 0-1 voor DBSV.

Feit is dat de dames van Geuldal zich niet zo snel uit het veld laten slaan en vol in de aanval gingen om de gelijkmaker te maken. Geuldal pakte weer het veldoverwicht en iedereen werkte hard. Dit werd na een kwartier beloond. Lisa zette goed door en wist Veronica diep te sturen. Doordat Veronica geloofde in deze bal en vol druk zette op de keeper en de laatste man van DBSV gingen deze in de fout. Veronica kon de bal oppikken en schoot beheerst raak! 1-1

De tweede helft was vervolgens voor Geuldal. Bij een diepe bal van DBSV werd er hard ingegrepen door de verdediging van Geuldal. Iedereen van Geuldal verwachtte dat er werd gefloten. Dit gebeurde echter niet en de spits van DBSV was als enige niet gestopt met voetballen. Keepster Daniëlle schrok wakker en maakte het de spits van DBSV nog moeilijk. Uit de kluts wist deze alsnog op goal te schieten. In een ultieme poging om de bal uit de goal te houden maakte Veronica ongelukkig hands. Scheidsrechter Rob was onverbiddelijk en legde de bal op de stip. De spits van DBSV nam dit buitenkansje met beide handen aan en schoot onhoudbaar binnen. 1-2

Ook hiervan waren de dames van Geuldal niet onder de indruk. Ze gingen door waar ze gebleven waren en speelde goed voetbal. Na een knappe combinatie aan de rechterzijde, waar Nena voortdurend hard werkte, kon Lisa alleen op de keeper af. Dit is normaal bij Lisa een goal maar deze keer werd Lisa van achter neergehaald. De overtreding op een doorgebroken speler werd bestraft met slechts een vrije trap buiten het 16 metergebied. Deze vrije trap werd rakelings overgeschoten en hierdoor ging Geuldal tegen de verhouding in rusten met een achterstand.

In de rust hadden Abby en Leo maar een mededeling. Jullie zijn beter dan jullie denken dames! Jullie hebben niks te verliezen en kunnen vandaag alleen maar winnen.

Geuldal begon de tweede helft sterk en was iets beter dan DBSV wat er met speldenprikken gevaarlijk uitkwam. In de 60e minuut sloeg het noodlot toe. Een diepe bal viel tussen Cindy en Simone in. Door een communicatiefout tussen deze twee ging de spits van DBSV er met de bal vandoor. Aanvoerder Jamie greep in maar liep hier een zware blessure bij op aan de linker knie. Jamie werd met brancard van het veld gedragen en daarna opgehaald door de ambulance.

Het krakende geluid in de knie zat duidelijk tussen de oren bij de dames van Geuldal. Dit was dan ook het figuurlijke breekpunt van de wedstrijd. Na de hervatting scoorde DBSV direct de 1-3 en de 1-4. De trainers probeerde nog alles op alles te zetten en gingen achterin 1 op 1 spelen en brachten Floor als extra spits. Omdat Kim mee naar het ziekenhuis was moest Myrthe noodgedwongen links achterin gaan spelen.

Een positie die haar helemaal vreemd is. Toch tekenend voor dit team dat Myrthe daar in teambelang gewoon gaat spelen. Er kwamen nog kleine kansen voor Geuldal maar DBSV counterde als een 4e klasser makkelijk naar een 6-1 overwinning. Onverdiend en oneerlijk voor de hardwerkende dames van Geuldal. Conclusie is echter dat ons grootste verlies van deze zondag het uitvallen van onze aanvoerster is! Jamie zal tot aan de winterstop niet kunnen spelen. Wij wensen haar veel beterschap.

Daarnaast een groot compliment voor de werklust en het doorzettingsvermogen wat alle dames hebben getoond. Ondanks de grote nederlaag bleven de dames een team!!!

Tekst: Leo Steinbusch